دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب
FA
 

مطالعه تطبیقی آرای سیدمرتضی ره و فیض کاشانی ره در امامت

 
تاریخ انتشار: 1399/08/20    تعداد بازدید: 15

مطالعه تطبیقی آرای سیدمرتضی ره و فیض کاشانی ره در امامت

جلسه دفاع از رساله دکتری آقای روح اله مهدوی خواه توسط معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده شیعه شناسی با مساعدت گروه علمی شیعه شناسی برگزار شد.

عنوان رساله:

 

مطالعه تطبیقی آرای سیدمرتضی ره و فیض کاشانی ره در امامت

 

استاد راهنما: جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد غفوری نژاد

استاد مشاور: جناب دکتر محمد جاودان

اساتید داور:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی امیرخانی

جناب آقای دکتر محمدحسن محمدی مظفر

 

چکیده

پژوهش حاضر به منظور مطالعه تطبیقی آرای سیدمرتضی ره و فیض کاشانی ره در امامت  و با روش  علمی– مقایسه ای  انجام شد. در این پژوهش  به مولفه های مهم امامت یعنی مفهوم امامت، ضرورت امامت ، اهداف امامت، ویژگی ها و صفات  امامت  و اثبات امامت امیر المومنین و اهل بیت  علیهم السلام پرداخته شد. مطالعه نشان داد که از هردو روش  کلامی   (عقلی- نقلی)  سیدمرتضی ره و  ( نقلی – عقلی ) فیض کاشانی ره   می توان اهمیت و جایگاه مهم  امامت را احساس کرد. هر دو شخصیت  علی رغم  تفاوت روشی، در بسیاری از مولفه های امامت  از جمله تعریف و جایگاه امامت ، ضرورت وجود امام بعد از پیامبر صلی  الله علیه و آله ، فلسفه امامت ، دربرخی از  صفات و ویژگی های امامت و همچنین در جانشین بلافصل بودن امیر المومنین علی علیه السلام  و  در این که امامت استمرار دارد و بعد از رسول الله صلی الله علیه و اله دوازده امام شایستگی  امامت را دارند  با هم اشتراک دارند . تفاوت آنها بسیار اندک  و فقط در بحث علم امام و عصمت امام  می باشد.سیدمرتضی ره در مورد گستره و محدوده علم امام  معتقد است که امام باید در مورد مطالبی که در راستای امامت است آگاهی داشته باشد بیشتر از آن، از شرایط  امام نیست  بنابراین اگر امام در مورد  علم غیب اقرار به ندانستن کرد. خللی در امامت ایشان وارد نمی شود.  اما فیض کاشانی ره گستره علم امام را بسیار  گسترده می‌داند و معتقد است که امام باید به تمام علوم احاطه کامل داشته باشد. سیدمرتضی ره در مورد عصمت، سهو النبی را نمی پذیرد در حالی که فیض کاشانی ره روایات زیادی را در مورد سهو النبی  نقل می‌کند.   همچنین در  ارائه  دلایل  با هم اختلاف نظر دارند. سیدمرتضی ره بیشتر به دلایل عقلی می‌پردازدو برای هر مساله ابتدا دلایل عقلی آن را ذکر می‌کند سپس به دلایل نقلی می‌پردازد. در مقابل فیض کاشانی ره بیشتر به دلایل نقلی آیات و روایات  برای اثبات مساله مورد نظر می‌پردازد.

کلید واژه

امام علی علیه السلام، سیدمرتضی ره ، فیض کاشانی ره ،  امامت، امامان علیهم السلام ،  صفات امام ، علم غیب،

 

 



نظرات
نام
پست الکترونیک
کد امنیتی
Captcha
دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه نشریات دانشگاه
پست الکترونیک
فروش اینترنتی کتاب
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز